Herunder finder du de spørgsmål, vi oftest støder på, når samtalen omhandler kontrakter:

Skal en aftale være skriftlig for at være gyldig?

Som udgangspunkt: Nej. Men det kan være umuligt at bevise indholdet af en mundtlig aftale, hvis I bliver uenige. Derfor bør du få alle vigtige aftaler skrevet ned, så du kan bevise både aftalens eksistens og indhold.

Gælder alt det, der står trykt bag på fakturaen?

En faktura kommer frem, efter at aftalen er indgået, og derfor kan den ene part ikke bare sætte en masse nye betingelser bag på fakturaen. Hvis du ikke vil acceptere det, der står, bør du dog protestere skriftligt. Ellers kan du blive fanget af, at du har forholdt dig passivt.

Kan jeg opsige en aftale?

Udgangspunktet er, at en aftale kan opsiges, hvis aftalen indeholder ret til det. Aftalen vil da også indeholde det varsel, opsigelsen skal ske med. En aftale, der ikke indeholder bestemmelser om opsigelse, er derfor uopsigelig. Domstolene har dog i mange tilfælde bestemt, at en kontrakt, der er uopsigelig, alligevel kan opsiges med et rimeligt varsel, som så fastsættes ud fra, hvad det er for en slags aftale.

Hvor lang tid har jeg fortrydelsesret?

Du kan som udgangspunkt IKKE fortryde en aftale, du har indgået. Loven har dog for nogle specielle retsområder fastsat fortrydelsesfrister. Det gælder fx køb af boligejendom, og såkaldt ”dørslag”, altså hvor en sælger retter uanmodet henvendelse om salg af forsikringer eller abonnementer. Fortrydelsesfristen er i de fleste tilfælde 1 eller 2 uger.

For mere information omkring aftaler og kontrakter, kontakt venligst:

Jacob Carl, advokat