Hvis du er forbruger og køber en vare af en erhvervsdrivende, har du 2 års reklamationsret.


Reklamationsretten giver dig en ret til at få afhjulpet et problem, en defekt ved varen eller hvis varen går i stykker– men det kræves, at det var en fejl eller defekt, der var til stede allerede, da du købte varen, men som ikke har vist sig før senere. Det er klart, at er varen gået i stykker pga. dine egne forhold, forkert brug osv. så omfatter reklamationsretten ikke dette.


Som eksempel: Har du købt en hammer og knækkede den i skæftet da du slog søm i, så har skæftet haft en defekt der først viser sig ved brug af varen. I dette konkrete tilfælde har du reklamationsret, og du har krav på en ny hammer.
Hvis du ikke lige kan finde en hammer og tager din mobiltelefon i brug for lige at slå et lille søm i væggen - det holder den ikke til og går i stykker, men de fleste vil kunne forstå, at der ikke er reklamationsret, fordi man ikke har brugt telefonen til det, der var dens formål.


Sælgeren er forpligtet til at afhjælpe fejl eller mangler, der ikke er selvforskyldte, men som var til stede på købstidspunktet. Du har krav på, at en afhjælpning er uden ekstra udgifter eller besvær for dig.


Du skal tilbagelevere det købte i ”væsentlig samme stand” – hvilket vil sige, at du skal tilbagelevere alt det, som du købte i handlen – også selvom det kun er en del af varen der er i stykker. F. eks hvis du køber en dvd-afspiller og fjernbetjeningen ikke virker, så skal du aflevere både afspiller og fjernbetjeningen, medmindre sælgeren giver dig anden besked.


Køber du varer via nettet og vil reklamere over en vare, skal sælgeren betale fragten for at sende varen retur.


Det er ikke alle fejl, der med sikkerhed kan siges, at have været til stede allerede da du købte varen. Særligt med megen elektronik i husholdningen, der pludseligt ikke virker mere, kan det som forbruger være vanskeligt at vurdere, om fejlen er opstået efter købet.


Som udgangspunkt gælder, at hvis varen går i stykker indenfor de første 6 måneder efter købet, så skal sælgeren bevise, at der ikke var fejl ved varen. Opdages defekten efter 6 måneder, men inden de 2 år, skal du som forbruger bevise, at fejlen var til stede forud for købet.


Du bestemmer som udgangspunkt selv, om din vare skal repareres, om den skal ombyttes eller i nogle tilfælde, om du skal have pengene retur.


Reklamationsretten omfatter i princippet alle varer, også brugte varer, tilbudsvarer, varer som er bestilt hjem eller som er speciallavet til netop dig.


Forhandler og forbruger kan normalt ikke aftale vilkår for et køb, der stiller forbrugeren dårligere end købeloven, for eksempel at en vare er "købt som beset". Sker det, er det et ugyldigt vilkår i aftalen.


Forhandleren kan heller ikke lave egne regler ved reklamationer, hvis de strider mod købeloven, for eksempel at de altid må forsøge at reparere varen tre gange, før de vil ombytte den.


Det er ikke altid let at være forbruger, men det kan godt betale sig at bruge tid på at sætte sig ind i egne rettigheder.

Majsmarken 1, 7190 Billund

Tlf: 76 60 23 30

Email: sikkermail-tellus@tellus.dk

John Tranums Vej 25, 6705 Esbjerg Ø

Tlf: 76 60 23 30

Email: sikkermail-tellus@tellus.dk

Nupark 47, 7500 Holstebro

Tlf: 76 60 23 30

Email: sikkermail-tellus@tellus.dk

Birk Centerpark 24, 7400 Herning

Tlf: 76 60 23 30

Email: sikkermail-tellus@tellus.dk

Advokatanpartsselskab