Forbrugerombudsmanden er kommet med et nyt notat om, hvordan indsigelsesfristen ved uretmæssige træk på bankkontoen skal fortolkes.

 

Konklusionerne i notatet er, at en forbruger, indenfor 14 dage efter forbrugeren har fået konkret kendskab til uretmæssige træk på kontoen, skal klage til sit pengeinstitut. Konkret kendskab er ikke opfyldt ved, at forbrugeren har modtaget et kontoudtog.


Der er dog en absolut frist på 13 måneder, hvilket betyder, at forbrugeren skal have klaget til banken senest 13 måneder, efter pengene uretmæssigt er trukket fra kontoen. Dette gælder også, selvom forbrugeren ikke har fået konkret kendskab til det uretmæssige træk på kontoen.

 

Notatet er fremkommet, efter at Forbrugerombudsmanden sammen med de relevante interesseorganisationer er nået til enighed om, fra hvornår indsigelsesfristen ved uretmæssige træk på kontoen skal regnes.
Notatet kan i sin helhed læses her:


Notat om indsigelsesfristen i betalingstjenestelovens § 63

 

Hvis det uretmæssige træk skyldes fjernsalg, fx køb på nettet, er der en kortere indsigelsesfrist, hvor forbrugeren skal klage snarest muligt efter man burde være blevet bekendt med de uretmæssige træk på kontoen.

Majsmarken 1, 7190 Billund

Tlf: 76 60 23 30

Email: sikkermail-tellus@tellus.dk

John Tranums Vej 25, 6705 Esbjerg Ø

Tlf: 76 60 23 30

Email: sikkermail-tellus@tellus.dk

Nupark 47, 7500 Holstebro

Tlf: 76 60 23 30

Email: sikkermail-tellus@tellus.dk

Birk Centerpark 24, 7400 Herning

Tlf: 76 60 23 30

Email: sikkermail-tellus@tellus.dk

Advokatanpartsselskab